2013. január 25., péntek

Kreatin és HMB ?! - Tanácsok rovat

Első véleményként szerintem, egy egészséges életmódhoz, sportos kinézethez nincs szükség ilyen kiegészítőkre (szinte semmilyenre), ha rendben van az ember étrendje és nem a TV/net előtt ül egész nap! Persze az ember lusta, és azt gondolja, hogy helytelen táplálkozással, otthon üléssel is elérheti a célját, ha mindenféle táplálékkiegészítőkhöz nyúl. Nem, nincs instant izom. Semelyik kiegészítő nem megy le edzeni, vagy eszik naponta 5-6x helyetted. Ha te is ilyen vagy akkor ne folytasd, mert nincs értelme! Inkább eddzél és egyél rendesen és ne vegyél semmit, előbbre viszed!

Hogy miért is ezt a két terméket választottam írásnak? Kreatin talán joggal is az egyik legfelkapottabb kiegészítő, mivel esetek nagy részében látványos eredményeket produkál használatakor, HMB viszont egy olyan termék, amit nem nagyon reklámoznak sehol, így próbálunk utána nézni mi is ez a HMB.

Kreatin
Hogy mi is a kreatin és mire jó? Alapvetően vizet köt meg az izomzatban, amitől sejttérfogat növelő hatású, teljesítmény növekedést okoz. Esetleges káros hatásai vitatottak, bár évtizedek óta használják, a vélemények ma is megoszlanak alkalmazásának feltételezett veszélyeiről. A kérdés, hogy a kreatint a test is termeli illetve tartalmazza, de mivel plusz adagot viszünk be, ez felboríthat egyensúlyokat? Sokszor használják tömegnövelőkbe is bekeverve kis mennyiségbe (pl. Jumbo). Ennek sok értelmét nem látom, mivel nem lehet kontrollálni a bevitt mennyiséget. Ennek csak annyi értelme van, hogy ad egy kis pluszt az adott tömegnövelőnek, és a fogyasztói azt gondolják megtalálták a csodaszert. (de ez megérne egy másik cikket is). Sok fajtája van, legelterjedtebb a monohidrát forma.
Egy magyar gyógyszerész kutató véleménye:
"Kevesen gondolkoznak el azon a fogalmon, ami a vizeletvizsgálatoknál van: kreatin clearance. A kreatin 100%-ban vesén át ürül. Emiatt az egyik legjobb anyag a vesefunkció vizsgálatára, és ezt is használják. Ha valaki kreatinnal terheli magát hosszú ideig, akkor gyakorlatilag a vizet visszatartja, de a veséjét dolgoztatja, és folyamatos kreatin hatásnak teszi ki. Emiatt sérülhet a veseállomány, és funkció. Általában az emberek többet is vesznek be a kelleténél (hiszen úgyis majd kiürül) ezzel pedig embertől függően akár pár hónap alatt el lehet jutni a vesegyulladásig. A szervezet számára mennyire jó egy vizes, nehezen mozgó vázizomzat? Erre nem is kell válaszolnom."

Saját véleményem szerint kis adagban, betartva a dózisokat, és kúra szerűen alkalmazva (2-3hónapig, utána szünet), napi min 4-5 liter vízzel együtt, nem gondolom, hogy káros lenne, de ki tudja, megéri a kockázatot? Ezt mindenki döntse el maga =)

HMB:
A HMB (béta-hidroxi és béta-metil-butirát) a testben keletkezik a BCAA-ból, a leucinból. Nyerhetünk egy keveset táplálékból, pl. grépfrút, lucerna, törpeharcsa. A készítmény 1995 óta van a piacon.

Mi a feladata?
Segíti az immunrendszert, növeli az izom erejét és méretét, csökkenti a testzsírt és a vér koleszterinszintjét. Senki sem tudja pontosan, hogy a HMB hogyan működik, de biztos, hogy segít a sejtek helyreállításában. A HMB fontos anyaga a sejtmembránnak, ami segíti az izomszövet növekedését és helyreállítását. Bizonyíték van arra, hogy a HMB védi az izomfehérjéket a túlzott lebomlástól, és közvetlenül az edzés után fokozza az építésüket.

Kiknek előnyös a HMB-pótlás?
Ígéretesnek tűnik állóképességi és erősportolók számára. Bizonyíték van rá, hogy az állóképességi munka az izomkárosodást minimalizálja, és javítja a regenerációt. Ahogyan öregszünk, hatása egyre csökken. Ám még 60 év felettiek is jelentős mértékben tudják növelni sovány testtömegüket és csökkenteni
testük zsírtartalmát. 

Mennyit kell szedni belőle? 
Napi 3 g az általános mennyiség férfiak számára.A legújabb tanulmányok szerint ekkora adagra van szüksége egy 82 kg-os férfinak. Prof. Nissen (1997) napi 2 g mennyiséget javasol nőknek. A kutatások 38,1 mg/tskg mennyiséget ajánlanak naponta. A nagyobb adag nem jár további előnyökkel.

Mi a lényege a HMB-pótlásnak?
A tanulmányok szerint csökkenti az izomkárosodást, és növeli az erőt. Férfiak és nők egyformán reagálnak rá. Úgy tűnik, ez az edzettekre és a nem edzettekre egyaránt érvényes. Steve Nissen professzor (Iowa State University, 1996) azt bizonyította, hogy napi 3 g HMB szedése 3 hét alatt 1,2 kg-mal növeli az izomtömeget, és 18%-kal nő az erő is (Nissen, 1996, 1997).
A HMB-pótlás csökkenti a testzsírt is, valószínűleg azért, mert több izom több kalóriát éget el.

Forrás: Anita Bean: Modern sporttáplálkozás.

Magyar gyógyszerész-kutató véleménye:
"A tudományos cikkek alapján HIV, AIDS, rák, és időskori gyengeségben remekül alkalmazták az izmok erősítésére. Traumás sérülésekkor is kipróbálták. Csökkenti a fehérje lebomlását, és segíti az izomzat épülését. Egyelőre normál minimális dózis mellett nem olvastam róla rosszat" 

Szerk. megjegyzése: Érdekes tanulmányban nem javasolnak 3g-nál többet, mert, hogy nem jár további előnyökkel. Fórumokon olvasgatva találok embereket akik arra esküsznek, hogy napi 10-15gramm a jó. Magam még nem próbáltam, de én inkább hinnék az "okosoknak" és 3g-ot szednék.
Az biztos, hogy kreatinnal ellentétben, ez hirtelen nem hoz látványos változásokat, inkább talán egy hosszú távon szedhető kiegészítő (több külföldi tömegnövelő termékben is megtalálható hozzáadott adalékként).

Több fórumon és cikkben találtam olyat, hogy a kettő együttes használata (kreatin+hmb) még jobb eredményekhez vezet. Persze mondhatod, hogy te tudsz még felsorolni vagy 10 kiegészítőt amivel még továbbfokozható az eredmény. Itt talán a kompatibilitáson van a hangsúly, hatásuk egymást erősíti.

Pár olvasónk jelezte, hogy utána olvasva hmb hatása úgy fokozható ha a napi adag még több kis adagokra van bontva (akár 4-5-re is) így tovább fejti hatását a véráramban, és hatásosabb mint ritkábban de nagyobb mennyiség! Ez egy abszolút megfogadandó tanács úgy érzem :)

Végére egy videó a bulkpowderstől:



Bármi kérdésetek van keressetek minket Facebook-on, vagy írjatok kommentet a cikk alá!

2013. január 17., csütörtök

2013. Január myprotein & bulkpowders +GYIK

Először is Boldog, Áldott Újévet mindenkinek így megkésve! :) Másodszor bocsánat a aktivitás hiányáért, mostantól kezdve dübörög a blog tovább :)

Pár januári akció a Myproteintől:
Január 21ig érvényes:
FREEALMOND - 30font felett ajándék mogyoróvaj
FREEACTIVE - 30font felett ajándék Női multivitamin
5SAVER25 - 5font kedvezmény 25 font felett
FREEALPHA - 30font felett ajándék Férfi multivitamin
WEIGHTLOSS - 25% off a zsírégető készítményekből (CLA, Omega3...stb)
Január 31ig érvényes:
2013HEALTH - 20,13% kedvezmény 100font költés felett
MP470407 - Első rendeléskor 5% kedvezmény (összevonható a többivel

Bulkpowders
Január 31ig:
GLU15 - 15% kedvezmény a glutaminokból
FSW8 - 5font kedvezmény első vásárláskor (30font felett)
PUMP15 - 15% kedvezmény a edzés előtti bedurrantókból
FSW9 - 10 font kedvezmény első vásárláskor (60font felett)







GYIK: (Gyakran Ismételt Kérdések)
Hogyan tudom érvényesíteni a kódokat?
- Az blogon rákattintasz egy linkre, ami az oldalra mutat. Bármelyik oldalon, berakod kosárba a kiválasztott termékeket, ha végeztél, a végén a fizetési felületen van egy Voucher Codes, vagy Codes mező, oda beírod a kupont, mellette refresh gomb és elvileg le is vonta a végösszegből a megfelelő akciót!

Mennyi idő alatt érkezik meg?
Kb. 1-2 hét. Neten nyomonkövethető a rendelés.

Hogyan tudok fizetni?
Dombornyomott bankkártyával, paypal-al a legegyszerűbb talán

Megbízhatóak a termékek?
Meg :) Anglia egyik legnagyobb webshopja, évek óta sikeresen működik, óriási forgalommal!

Akkor miért ilyen olcsó?
Minimálisan költenek csomagolásra, reklámra, és csak webshopjuk működik, így alacsonyabban tudják tartani a költségeket, illetve az angliai adórendszer kedvezőbb a hazainál számos terméknél!