2017. március 13., hétfő

Hal mint fehérjeforrás - de mit takarnak a FAO számok? Radioaktivitás!?

Ha húsokról beszélünk, hogy mit használjunk fehérjebevitelünk során az emberek 98%-a egyből rávágja, hogy csirkemell - főleg most, hogy már csökkent az áfatartalma is a csirkehúsnak! :) Sajnos főleg Magyarországon elfeledkezünk a hal étrendben betöltött fontos szerepéről (nem véletlenül mondják az okosok, hogy ezért is élnek tovább a mediterrán földrészen lakók), pedig a legtöbb hal kiváló fehérjeforrás, főleg a tengeri halak. Remélem azt már tudjuk, hogy Pangasius-t nem veszünk mert lényegében egy szenny hal - ha nem tudod miért, akkor ezt ajánlom megnézni.

Kérdezheted, hogy mégis honnan tudjuk eldönteni, hogy egy hal jó minőségű!? Első lépésnek nézd meg a makróit. Egy hal ha 18-20g/100g fehérjénél kevesebbet tartalmaz akkor valószínűleg rosszul választasz. Legtöbb opciónál igaz, hogy a zsírtartalomnak is alacsonynak kell lennie (erre kivétel pl. a lazac, ami zsírosabb hal), illetve a szénhidrát nem lehet magas /nem, a halrudacska nem opció/. Ezek is egy jó mutatók a hal minőségére. Ugye az édesvízi halak legtöbbször alapból zsírosabb halak.

Az is alapelv, ha halkonzervet veszel akkor sosem az olajban állót válaszd, hanem a sima vizes/sós vizes verziót. Hogy miért? 1. Hal áron veszed meg az olajat/paradicsomszószt/zöldséget...stb. 2. Lényegesen lerontod a hal jónak mondható tápanyagértékeit

És mi nagyon fontos még egy halnál? Hogy hol fogják! Ez igaz lenne a csirkehúsra is, jobb a szabad tartású, mint a ketrecben 1 hónap alatt felhizlalt, de van egy óriási különbség a halak élőhelye és a csirkék között - hogy a tyúkudvarokban azért ritkán van atomsugárzás vagy atomkísérlet.

Itt válnak érdekessé számunkra a FAO számok.