2017. március 13., hétfő

Hal mint fehérjeforrás - de mit takarnak a FAO számok? Radioaktivitás!?

Ha húsokról beszélünk, hogy mit használjunk fehérjebevitelünk során az emberek 98%-a egyből rávágja, hogy csirkemell - főleg most, hogy már csökkent az áfatartalma is a csirkehúsnak! :) Sajnos főleg Magyarországon elfeledkezünk a hal étrendben betöltött fontos szerepéről (nem véletlenül mondják az okosok, hogy ezért is élnek tovább a mediterrán földrészen lakók), pedig a legtöbb hal kiváló fehérjeforrás, főleg a tengeri halak. Remélem azt már tudjuk, hogy Pangasius-t nem veszünk mert lényegében egy szenny hal - ha nem tudod miért, akkor ezt ajánlom megnézni.

Kérdezheted, hogy mégis honnan tudjuk eldönteni, hogy egy hal jó minőségű!? Első lépésnek nézd meg a makróit. Egy hal ha 18-20g/100g fehérjénél kevesebbet tartalmaz akkor valószínűleg rosszul választasz. Legtöbb opciónál igaz, hogy a zsírtartalomnak is alacsonynak kell lennie (erre kivétel pl. a lazac, ami zsírosabb hal), illetve a szénhidrát nem lehet magas /nem, a halrudacska nem opció/. Ezek is egy jó mutatók a hal minőségére. Ugye az édesvízi halak legtöbbször alapból zsírosabb halak.

Az is alapelv, ha halkonzervet veszel akkor sosem az olajban állót válaszd, hanem a sima vizes/sós vizes verziót. Hogy miért? 1. Hal áron veszed meg az olajat/paradicsomszószt/zöldséget...stb. 2. Lényegesen lerontod a hal jónak mondható tápanyagértékeit

És mi nagyon fontos még egy halnál? Hogy hol fogják! Ez igaz lenne a csirkehúsra is, jobb a szabad tartású, mint a ketrecben 1 hónap alatt felhizlalt, de van egy óriási különbség a halak élőhelye és a csirkék között - hogy a tyúkudvarokban azért ritkán van atomsugárzás vagy atomkísérlet.

Itt válnak érdekessé számunkra a FAO számok.

Persze az is egy vélemény, hogy annyi szennyezést eszünk meg így is, nem mindegy, hogy milyen halat eszünk? Ha így gondolod ez a cikk nem neked szól. De ha szeretnél körültekintően választani amikor vásárolsz, akkor olvass tovább.

Mivel tudjuk, hogy élelmiszert csak úgy vásárolunk, hogy elolvassuk a címkét, ezért túl nagy extra megterhelést nem fog jelenteni, hogy figyelj a FAO számokra.

Mik azok a FAO számok?

Ha egyszerűen akarjuk megmagyarázni, akkor lényegében a földünk vízfelületeit (és szárazföld felületeit) területekre osztotta fel a Food and Agriculture Organization of the United Nations és mindegyiket egy számmal jelölik.
FAO számok halászatban

Hal termékeken kötelező feltüntetni a horgászási területet, így be tudjuk azonosítani, hogy az adott pl. tonhal hol úszkált pár héttel/hónappal korábban. Probléma, ahogy írtuk is abból adódik hogy tengereken hajtják végre az atomkísérletek legnagyobb részét, illetve az utóbbi 100 évben is több robbanás érintette a vízi élővilágot is, de nem is olyan régen (2011) a Fukushima-ban történt tragédia miatt ismét vizsgálta a Japán kormány és a WHO is a szennyezettséget.

A tanulmányok alapján a súlyosan érintett területek a FAO 61, FAO 67, FAO 71, FAO 77, FAO 87.


Ez az jelenti, ha innen származó halat veszel akkor harmadik kezed nő? Nem valószínű. De ezek különösen veszélyes területek, melyek növelhetik a rák és más betegségek kialakulását, sok más feldolgozott élelmiszerben található "finomsághoz" hasonlóan, de ezt az EU is próbálja jobban figyelni és ellenőrizni, de mint tudjuk sokszor volt már arra példa, hogy évek után derült ki valamiről, hogy milyen káros volt. Plusz érdekesség, hogy boltokban jellemzően az olcsó lazacok és tonhalak ezen érintett területekről származnak... nem véletlen talán.

Példa kedvéért mutatok egy tonhalkonzervet, hogy lássátok hol lehet leolvasni a FAO számokat.
FAO 34 - középkelet-atlanti terület

Persze mondhatod, hogy kizárt megjegyezni ezeket a területeket (ha őszinték vagyunk, akkor azért annyira nem) ;), de ha egyszerűen akarod kezelni a kérdést akkor ügyelj arra, hogy ne a Csendes-óceánról származó halat válassz. Kész.

Kezeld úgy a kérdést, mint amikor kerülöd a nátrium-glutamátot (ízfokozó) vagy a feleslegesen hozzáadott cukort. Előfordul, hogy megeszünk ilyen halat? Biztosan. De ne ezt együk heti rendszerességgel. Ahogy írtuk, a címkét el KELL olvasni így is, úgy is, az alól úgysem mentesülhetsz már a mai világban.

Reméljük tudtunk valami hasznos, extra információval szolgálni! Küld tovább a cikket ismerőseidnek, óvd az ő egészségüket is. Sharing is caring ;)

FeherjeBlog

További cikkek a fejlécben, vagy itt:
Termék összehasonlításos cikkek
Tanácsok/Tippek rovat

Lájkolj minket Facebook-on, hogy ne maradj le semmiről!
Ha kérdéseidet megbeszélnéd másokkal ajánljuk zárt Facebook csoportunkat.
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése